21 januari 2019

Travel / Reisverslag Marrakech + tips

Het eerste tripje van 2019 is alweer achter de rug. In de tweede week van januari vloog ik samen met mijn vriend voor 8 dagen naar Marrakesh. Een heerlijk begin van het nieuwe jaar. Ik keek er zo naar uit. De zon, een andere cultuur en de mooie architectuur, ik kon niet wachten. Niets was minder waar: ik keek mijn ogen uit. Elk hoekje, elk straatje was fotogeniek. Ik heb wel 5000 foto's gemaakt. In dit artikel deel ik daar een klein deel van en vertel ik wat we hebben gedaan en waar wij verbleven. Kijk je mee?

We vlogen vanaf Eindhoven. Een retourtje was iets minder dan €70,- euro. Super goedkoop! Ik reisde met mijn nieuwe SUITSUIT koffer van BagageOnline. Binnenkort ook op reis? Bestel jouw koffer of tas met 10% korting met de code LOISBLOG10. Rond een uurtje of zes 's avonds kwamen we aan in onze eerste riad. Een riad is een groot Marokkaans huis met een binnenplaats. Vaak met een klein zwembadje. Daarom heen bevinden zich de kamers. Vaak niet meer dan zeven. Ook hebben de riads een mooi dakterras met uitzicht over een deel van de stad. Voor onze eerste nacht verbleven via in Riad El Sagaya voor ongeveer €30,-.

Die avond liepen we vanaf onze Riad naar het bekende Djemaa El Fna plein. Op dit plein bevinden zich duizenden kraampjes met streetfood, kleedjes, bordjes, kopjes, souvenirs, etc. Iedereen wilt iets van je en spreekt je aan, dat was in het begin wel even wennen. Maar, het is een toffe ervaring. Slangenbezweerders, apen, henna, straatverkopers: het typische Marokko was daar te vinden.

De volgende dag bezochten we de Jardin Marjorelle. De tuin van Yves Saint Laurent. Het was magisch. Overal waar je keek zag je de perfecte foto spot. Voor mij ook de eerste keer dat ik in een botanische tuin was. Ik keek mijn ogen uit. De entree was omgerekend ongeveer €6,- euro. Het was heerlijk om hier in de zon rond te lopen. Daarna hebben we een ijsje gegeten en gingen we op zoek naar onze volgende Riad.

De volgende twee nachten verbleven via in Riad Dar Ten. Voor twee nachten betaal je ongeveer €140 euro. Het was even flink zoeken, want het zat verborgen in een heel klein straatje. Het ontbijt de volgende dag was misschien wel mijn favoriete ontbijt van alle accommodaties (links: ontbijt El Sagaya. rechts: ontbijt Dar Ten). Met heerlijke Marokkaanse pannenkoekjes, huisgemaakte yoghurt, vers fruit, jus d'orange, muntthee en broodjes vulden wij onze maag. Op naar een nieuwe dag!

Het plan was eigenlijk om naar de Ben Youssef Moskee te gaan. Dit schijnt een hele populaire moskee te zijn vanwege de mooie architectuur. Helaas werd deze gerenoveerd, dus konden we er niet naar binnen. Wel hebben we weer veel mooie plekjes gezien onderweg. Ondertussen was het alweer lunchtijd geweest. We belanden bij Nomad. Een hip tentje met mooi dakterras. Ik vond het heel gezellig zitten, maar de kaart zelf viel me een beetje tegen. Je moet er echt van houden. Ik vond het wel heel lekker hoor! Voor veganlovers is dit de ideale plek!

De middag daarna hebben we heerlijk genoten van de zon op het dakterras van Riad Dar Ten. Ze hadden zelfs een jacuzzi, zo fijn! Rond een uurtje of 4 was het het warmst in de stad. Toen hebben we ook in badkleding in de zon gelegen. 's Ochtends en 's avonds was het wel wat fris en liepen we gewoon in een lange broek met een winterjas.

Zondag wisselde we weer van riad. Voor wederom twee nachten verbleven via in Riad Eden. Dit verblijf zat weer op een hele andere locatie, waardoor we nog meer van de stad zagen. De riad was dicht in de buurt van het Bahiapaleis. Ook weer een prachtig gebouw vol met mozaïek. Je kunt je voorstellen dat hier weer ook een hoop foto's zijn gemaakt, haha.

Riad Eden was voor ons de duurste. We betaalde ongeveer €150,- euro voor twee nachten. Het was wel echt een prachtig verblijf. Typisch Marokkaans, mooie kamers en een waanzinnig dakterras. Hier hebben we dan ook twee middagen heerlijk gechilld. Het zwembad was helaas net iets te koud, maar het was zeker bikini proof

De volgende dag vertrokken we al vroeg naar de woestijn. Bij de organisatie Dunes & Desert boekten we een quadtour. Dit was een geweldige ervaring! Samen met onze guide reden we door de woestijn. Het uitzicht was wederom magisch. We reden ook langs kleine dorpjes, een school en moskee. Bij een dorpje hadden we een pauze waar we thee en pannenkoekjes kregen. In de middle of nowhere! Beide vonden we dit het hoogtepunt van onze vakantie. Aanrader!

Dinsdag gingen we met de trein van Marrakesh naar Casablanca. Deze stad wordt ook wel de economische hoofdstad van Marokko genoemd. De kustplaats vond ik zelf minder mooi dan Marrakesh. Wel stond er een hele grote en prachtige moskee aan zee. De Hassan II moskee is een moderne en grootste moskee van het land. Daarnaast behoort het tot een van de zeven grootste moskeeën van de wereld. We zijn er helaas niet in geweest, maar de buitenkant is ook al waanzinnig om te zien.

Woensdag reisden we weer met de trein terug naar Marrakesh. Onze laatste avond alweer. Eerder zijn we een avondje naar het nieuwe centrum van Marrakesh gegaan: Gualiz. Ook weer een groot verschil met de oude Medina. Grote wegen, hoge gebouwen en moderne winkels. Ook heel leuk om daar te lopen. Je merkt ook meteen een moderne cultuur. Onze laatste avond brachten we door in Riad Rose Du Desert. Dit was de goedkoopste, iets minder dan €30,- euro voor een nacht. Die ochtend stond de wekken om 04.30 uur. Om 12 uur waren we weer in Nederland. Een prachtige vakantie om terug te kijken.

Op mijn Instagram @loisblog vind je nog veel meer foto's van Marrakesh. Binnenkort ook naar Marrakesh en heb je nog vragen. Stuur me dan een berichtje om Instagram. Ik help je graag!

Ben jij ooit in Marrakesh geweest? Ben je ook verliefd geworden?

2 opmerkingen:

1. Wauw, wat een prachtige foto's heb je gemaakt! Ik zou heel graag nog eens naar Marokko willen, alleen al om de prachtige architectuur met eigen ogen te kunnen bewonderen. En natuurlijk heerlijk om in de winter even naar de zon te kunnen gaan!

BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.